Verslag

Weekend Houffalize

2018-09-09 12:07 door Kadee

Weekend Houffalize van 24 t.e.m. 27 augustus:

Zoals vorig jaar hadden, ook nu weer, een aantal vroege vogels op vrijdagmorgen 24 augustus afgesproken om 8 uur, om gezamenlijk naar Houffalize te rijden en onderweg een ontbijt te nemen. Een tweede colonne vormde zich rond de middag, kwestie van de files te ontwijken.

Toen de tweede groep aankwam was de eerste groep al in feeststemming, niet alleen hadden ze ontbeten, een middagmaal genoten, maar ook al aan de Achouffe gezeten. De stemming zat er al gelijk in. Tafels werden bijeen geschoven op het terras, want het was stralend weer in de Ardennen. Reisroute ervaringen werden uitgewisseld en grappen verteld. Een leukere start konden we ons niet wensen. Af en toe stond er iemand op om eens te kijken of de kamers nog niet klaar waren en soms bleek dit ook het geval, waarop deze dan verdwenen om uit te pakken.

Aan de receptie had men ons verteld dat het eten geserveerd zou worden in een apart restaurant “ Le Petit Buffet”. Met z’n allen stonden we dan ook om 18:30 uur voor de deur te wachten, die maar niet wou opengaan. Uiteindelijk kwam men ons vertellen dat we de maaltijden in het grote restaurant zouden nuttigen. Gelukkig konden we toch min of meer samenzitten. Dat werd ook definitief geregeld door Stefan Bailleur van Wandelsport Vlaanderen, we kregen voor de rest van het weekend twee rijen tafels naast elkaar toegewezen.

De zaterdagmorgen na het lekkere ontbijtbuffet was al besloten door een groep van 28 om richting Achouffe te wandelen een heuvelachtige wandeling van ± 8 km. Enkele anderen zouden de afgepijlde 20 km tocht gaan doen. De beschreven route leidde ons over rustige wegen, voorbij de prachtige St. Rochus kapel, door heuvelachtig bosrijk gebied naar onze bestemming. We hadden, zoals vorig jaar, ook nu een aantal tafels gereserveerd in restaurant “La Petite Fontaine”, tegenover de brouwerij, de trots van Achouffe. Ook hier stroomde het Achouffe bier al rijkelijk en het hoogtepunt moest nog komen.

Om 14:00 uur werden we ontvangen door onze gids afkomstig uit Geel, die ons een rondleiding in de brouwerij zou geven. Na de film en enige uitleg waren we klaar om de verschillende Achouffe bieren te gaan proeven. De glaasjes waren goed vol en we kregen zelfs nog een degustatieglas mee. De 45 minuten waren eigenlijk te kort om een goede keuze te maken en besloten op de terugweg nog een tussenstop te maken in brasserie Du Cheras om verder van dit lekkere bier te proeven. Kort na het verlaten van Achouffe splitste de groep zich op, enkele dapperen zouden absoluut de hoogte van 178 m overwinnen met een stijging van 15 %, de anderen verkozen de weg die iets langer was maar geleidelijker opliep.

De vrouwen die met de wagen gekomen waren en de dapperen die de steilte overwonnen hadden zaten al te wachten toen de rest van de groep arriveerde in “Du Cheras”. Ook nu weer bleek er een vrijgezellenfuif plaats te hebben. Deze kroeg heeft blijkbaar aantrekkingskracht voor vrijgezellen. Deze keer was het een groep van Aalst en het dient gezegd de ajuinen hadden er wel zin in, zij kwamen dan ook van Achouffe natuurlijk. Het duurde dan ook niet lang of er werd gedanst en gedold.

Na een ganse dag stappen en genieten van lekker bier onder een stralende zon, in Bornem werd ons verteld regende het, waren we in een opperbeste stemming om ons ’s avonds naar het buffet te laten leiden. De mosselen met frieten lieten zich goed smaken al waren ze voor de ene wat zouter dan voor de andere. Veel gedanst werd er door onze groep niet meer, des te meer door de groep die de voettocht van Oostende naar Houffalize doorgemaakt hadden. Maar liefst 345 km in 6 dagen. Het waren vooral de begeleiders van de tocht die de dansvloer opzochten.

Zondagmorgen 26 augustus, Kristel was jarig en er was al e.e.a. voorbereid om dit te vieren. Al bij haar kamerdeur waren slingers opgehangen en ze werd gewekt met knallende kurken. In polonaise werd de intocht van het restaurant gehouden, recht naar de tafel die al versierd was.

Na het uitgebreide ontbijt besloten we een afgepijlde tocht van 15 km te maken. Ook nu weer beloofde het een prachtige dag te worden. We werden de natuur ingestuurd, door bossen en veldwegen. Wie dacht een gemakkelijk parcours voorgeschoteld te krijgen kwam bedrogen uit. Er dienden steile hellingen beklommen te worden en enkelen hadden moeite om deze te overwinnen. In Taverneux, waar we de vorige dag ook doorheen gekomen waren, was er opnieuw een rustpost ingericht. Daarna weer richting Houffalize, maar waar vroeger de tank stond moesten we rechtsaf de helling van 20% op , even nog verharde weg en dan weer schuin rechts de veldweg in die opliep tot aan het voetbalterrein. Van een klim gesproken. Maar nu was het ergste achter de rug en konden we van het uitzicht over de stad genieten en zachtjes afdalen naar ons hotel.

Even nog ontspannen op het terras en daarna douchen en klaarmaken voor ons laatste avondmaal. Het dient gezegd , liet het eten op vrijdag wat te wensen over, de zaterdag en ook zondag was het genietbaar. Toch hadden we de indruk dat het minder was dan vorig jaar.

Er werd van het weekend genoten, ontspanning en inspanning gingen hand in hand. Zoals algemeen bekend willen we volgend jaar een 9-daagse reis naar Frankrijk organiseren naar het land van de Katharen. We vertrekken op 13 september, hou hiermee rekening voor het inplannen van jullie verlof.