Verslag

Vluchtelingenroute WO I

2014-10-30 16:38 door Kadee

Vluchtelingenroute WO l: zaterdag 27 en zondag 28 september 2014, afstand 80 km

Van Bornem (provincie Antwerpen, België) naar Oud Gastel (provincie Noord-Brabant, Nederland)

Organisatie: Wandelclub Kadee Bornem vzw.

Omdat Paul de Beer en ik beiden geïnteresseerd  zijn in WO l en we wel eens in België lopen besloten we om ons op te geven voor de Vluchtelingenroute. Ik had zelf al "Langs Vlaamse Velden"gelopen en met Paul de Vierdaagse van de IJzer. In oktober liepen we nog van Schelde naar IJzer.

1914 is voor België een belangrijk jaar, 100 jaar na het uitbreken van WO l.

Om 5 uur stond ik op en haalde Paul in Zaandam op. We reden voorspoedig via Antwerpen naar Bornem. We parkeerden bij CC Ter Dilft aan de Sint-Amandsesteenweg. Daar ontmoetten we de overige deelnemers van de Vluchtelingenroute. We waren in totaal met ongeveer 25 mensen. Wij hadden wel vaker voor de vereniging Kadee Bornem gelopen met de Dodentocht. Toen waren er wel iets meer deelnemers.

We liepen samen naar het Onze-Lieve-Vrouwtehuis, waar het vroegere weeshuis was gevestigd. We werden daar met koffie en koek ontvangen. We kregen daar een diapresentatie en een korte uitleg van de tocht.

In oktober 1914 vluchtten er 15 weeskinderen, 6 gasthuiszusters en 5 paters naar Oud Gastel in Nederland. De Duitsers rukten op vanuit Antwerpen en men vluchtte vanwege de dreigende gevechten. Eind van de maand, toen de Duitsers de macht in handen hadden kwamen ze weer terug. De route, die wij liepen week af van de originele vluchtroute. Die ging o.a. over Hulst. Er werd in Nederland ook nog een stuk per trein en per tram gereisd.

We startten om 8:37 uur. We staken, net als de vluchtelingen, de Schelde over naar Temse over naar men zegt de langste brug van België. In 2000 liepen Paul en ik nog Temse -Blankenberge-Temse (2 x 150 km)  voor de Euraudax. We bevonden ons nu in de provincie Oost-Vlaanderen. We liepen lange tijd langs de Schelde, door Steendorp (gemeente Temse) en hadden een rust bij Taverne-feestzaal 't Gildenhuis te Bazel (gemeente Kruibeke).

Daarna liepen we door het centrum van Kruibeke en Schiphoek (gemeente Kruibeke) en kwamen weer in de provincie Antwerpen (gemeente Zwijndrecht). We liepen langs de kazerne van Burcht en een kalksteenfabriek en hadden een rustpost bij café Beiaard in Burcht (gemeente Zwijndrecht).

Vervolgens liepen we langs de Schelde. We liepen over het viaduct van de Kennedytunnel (A-14). Daarna door de 572 m lange St. Anna-tunnel van Antwerpen linkeroever naar Antwerpen Centrum. Later langs Lange Wapper en Het Steen. Ook liepen we langs het Bonapartedok en Willemsdok. We hadden een rust in de betonnen  taverne "Kerkschip" aan het Houtdok (28 km), door Hitler in WO ll als bevoorradingsschip gebruikt en nu ook in gebruik als kerk.

We hadden een gezellige groep. Het merendeel van de lopers was afkomstig van Wandelclub Kadee Bornem, Het weer werkte ook mee, zonnig weer en ca 22 ° C en ik vond de route prachtig.

Vervolgens door de wijk Luchtbal van Antwerpen en later langs de spoorlijn Antwerpen- Roosendaal. Daarna door het bosgebied Oude Landen. We liepen dwars door Ekeren (gemeente Antwerpen). Daarna kwamen we in Kapellen. Heel bijzonder voor mij was om langs Heideveldlaan 37 te lopen. Een paar jaar terug overleed een zeer goede collega van mij bij het VUmc ziekenhuis in Amsterdam. Zijn vriendin woonde op dit adres en ik zocht haar 2 jaar geleden hier op.

We hadden een wagenrust in Kapellen op de hoek van Frans de Peuterstraat/Palmstraat op ca 36 km. We kwamen in Hoevenen (gemeente Stabroek). We vervolgden onze route over de lange en mooie Parijseweg, links de gemeente Stabroek en rechts de gemeente Kapellen. Via het Elzenbos en na oversteek van het Kanaal van de Fortengordel rond Antwerpen kwamen we via de N-11 in Putte (gemeente Kapellen) aan. De finish was na 45 km bij een Jeughonk van de Chiro aan de Pannenhofdreef 160. Aankomst 18:35 uur.

In een nabij gelegen sporthal konden we lekker douchen. 's Avonds hadden we een goede en gezellige warme maaltijd. Ik was toch wel een beetje moe en om half 10 ging ik slapen.

De volgende dag, zondag 28 september, was de afstand 35 km. Om half 7 stond ik op. Eerst werd er nog gezamenlijk ontbeten.Via de Grensstraat liepen we vlak langs de grens met Nederland (de provincie Noord-Brabant). We liepen nu tussen de gemeenten Kapellen en Kalmthout door. Langs de Putse Steenweg (N-111) werd er een verhaal verteld met foto's van de Dodendraad. Die was van 1915 tot 1918 aanwezig langs de grens tussen het toen neutrale Nederland en België. Die draad van 10.000 volt werd door de Duitsers aangelegd om te voorkomen dat er Belgen naar Nederland vluchtten tijdens WO l. Men was vooral bang, dat jonge Belgische mannen zo naar Engeland of Frankrijk vluchtten en daarna tegen de Duitsers gingen vechten De draad volgde niet overal exact de grens vanwege het grillige verloop hiervan. Daardoor werden Belgische families soms 3 jaar van elkaar gescheiden. Bij vluchtpogingen waren er een aantal dramatische dodelijke ongelukken. We plantten daar 200 tulpenbollen, die in het voorjaar moeten opkomen in de vorm en de kleur van de witte porseleinen isolatoren op de electradraden, op de plek van de voormalige dodendraad.

Vervolgens gingen we over de Kalmthoutse Heide. In dit bosgebied was er ook een wagenrust. We liepen langs het Stappersven en kwamen in Heikant (gemeente Essen). De lunchrust was op Sportpark Hemelrijk langs de N-125 (ca 18 km) na passage van het Karrenmuseum.

Na de rust liepen we even door een klein bosgebied. Vervolgens langs  de quarantaineloodsen voor paarden, die niet meer in gebruik zijn. In België was er vroeger ook nog zo'n complex in Visé. Na oversteek van de spoorlijn Antwerpen- Roosendaal kwamen we in Essen.Via de Kloosterweg gingen we Nederland in, provincie Noord-Brabant (gemeente Roosendaal). We kwamen door Nispen (gemeente Roosendaal). Daarna was er een wagenrust op de brug over de Molenbeek. Deze beek volgden we tot in Roosendaal. Ik was zelf nog nooit in het centrum van deze plaats geweest Ik vond het een vrij saaie omgeving. De rust was in café Het Trefpunt, Kade 4.

Na de rust volgden we het Mark-Vlietkanaal of Nieuwe Roosendaalsche Vliet. In buurtschap Gastelsveer (gemeente Halderbergen) staken we dit kanaal over. We liepen Oud Gastel (gemeente Halderbergen) in. We maakten foto's bij het in 2013 verbrande klooster aan de Kerkstraat, waar de weeskinderen uit Bornem in oktober 1914 verbleven. De finish was in "De Drie Snoeken " aan de Dorpsstraat, museum van de heemkundekring van Oud Gastel. Aankomst 17:29 uur.

We werden daar ontvangen, er waren hapjes en een paar toespraken en een diavoorstelling van de Katholieke Illustratie met foto's uit WO l. Na afloop kregen we een DVD en een kruikje "Gastels speciaaltje". Vervolgens werden we met de bus naar Bormem teruggebracht.

Moe maar voldaan reden Paul en ik terug. Ik zette Paul in Zaandam af en ik reed door naar mijn woning in Krommenie. Het was een onvergetelijk weekend geworden. De verzorging onderweg was ook uitstekend.