Verslag

Uitstap naar Brugge

2011-09-10 12:24 door Kadee

Zonovergoten uitstap naar Brugge op zaterdag 03 september.

Zaterdag 3 september. Een mistsluier hangt over de velden. Het voorbije kwakkelweer indachtig heeft iedereen wel iets warms bij. Om 07.45 uur stappen de 81 ingeschrevenen de bus op. Even tellen en oeps, wat is dat nu? De voorzitter telt er 82. Eens natellen levert er terug 82 op. De bus die wandelclub Kwik naar hun verrassingsbestemming brengt, staat voor de onze. Het gaat toch niet waar zijn, dat er iemand op een verkeerde bus zit. Alle gezichten eens goed bekeken. Blijkbaar toch geen vreemde eend in de bijt, zodat we vertrekken. Het duurt nog een tijdje voor de illustere onbekende gevonden wordt. Vlug enkele telefoontjes om een bordje meer bij te zetten. Kwestie dat niemand zijn/haar eten moet delen met deze verstekeling.

Goed 9 uur komen we toe op 't Zand. In colonne wandelen we naar de Zilversteeg. In 't Silversant worden we vergast op een koffie of thee met Normandische appeltaart. Alles is prima verzorgd, zodat het een mooie start van de dag is, die nu volop baadt in het zonnetje. Onder begeleiding van vier deskundige gidsen doen we de Werelderfgoedwandeling. Heel wat komen we te weten over de prachtige bouwwerken in de unieke historische kern van Brugge. Sint-Salvatorskathedraal, de onthaalkerk van Onze-Lieve-Vrouw, de markt met Belfort, de Burg met het stadhuis, het Sint-Janshospitaal, de musea, het Begijnhof met het minnewater. Echt boeiend, smaakt naar meer, zal ik maar zeggen. Deze wandeling brengt ons naar het restaurant.

's Middags schuiven we ons beentjes onder tafel in "Maximiliaan van Oostenrijk", pal aan de ingang van het begijnhof. Het heerlijke menu bestaat uit: gedroogde Vlaamse ham met gemengd slaatje, gevolgd door tournedos van kalkoen à l'orange met als afsluiter dame blanche. Voor de liefhebbers is er dan nog koffie. Het hoeft niet gezegd maar het eten is overheerlijk, de bediening snel en degelijk. Meer moet dat weer niet zijn.

Een kleine wandeling om het eten te laten zakken, brengt ons bij de bootjes. Want ja, dat is ook één van de trekpleisters: een boottocht op de rijen ofwel een rit met de paardenkoets. Helaas hebben ze voor 82 personen niet voldoende koetsen, daarom het bootje maar in. Gedurende een half uurtje varen we door de binnenstad, bekijken alles vanuit een heel ander gezichtspunt dan tijdens de wandeling. Dan die overvloed aan zon, wat een weelde. Van de kapitein vernemen we de prijs van enkele huisjes die langs het water staan. Bijna val ik in het water van het verschieten. 1.500.000 euro voor een woningske, is voor mij toch wat teveel. Alhoewel het mij wel een lumineus idee geeft. Ik ga mijn huis steen voor steen afbreken en in Brugge heropbouwen. Maar ja, brute pech, mijn huis is niet beschermd. 't Zal dus blijven staan, waar het staat.

Na de rondvaart is iedereen vrij. Aan winkels geen gebrek, aan overvolle terrasjes ook niet. Met enkele dapperen besluiten we kennis te maken met café "De Garre". Volgens hun uithangborden krijg of mag je er maar maximum drie van drinken, zo'n straf bier zou het zijn. Ik waag mij er aan, het valt prima mee, goed van smaak, het proeven waard. Bij het volgende rondje bestel ik één van mijn vele geliefkoosde bieren: een Oerbier. Wie weet nog wanneer we dit kleine brouwerij-tje in de Westvlaanders bezocht hebben?

Daarna genieten we nog van het zalige zonnetje en de variatie aan winkels. Ja, het kan niet genoeg gezegd worden, die dag hebben we een uitgelezen zomerdag gehad, zoals er de voorbije zomer maar met mondjesmaat, en dan nog niet, waren.

Om 18.00 uur is iedereen present om huiswaarts te rijden. Nog een woordje van de voorzitter sluit deze leuke dag af. Hij maakt ons er attent op dat er binnen drie weken weer gereisd wordt. Dit keer naar de Moezel. Hoogst waarschijnlijk daar geen Garrekes of ander stevig bier, maar wijn zullen we proeven. Ik kijk er al naar uit.

Tot dan of met de Oktobermarsen!