Verslag

Tweedaagse reis Londen & Kent

2012-10-02 18:45 door Kadee

Tweedaagse reis naar Kent & Londen op 22 & 23 september:

Rare snuiters die Britten, ze betalen met ponden, rijden aan de linker kant van de weg, je moet je klok een uur terugdraaien én je moet het water over (of onder) om er te geraken. Waar zijn we aan begonnen? Bij het krieken van de dag vertrokken we aan het station van Bornem samen met chauffeur Louis en gids Ann met de bus richting Calais. Voor sommige was de busrit het ideale moment om nog wat slaap in te halen terwijl het voor anderen het moment was om al gezellig te keuvelen.

Na ongeveer anderhalf uur rijden staken we de Franse grens over en kwam ook het zonnetje door de wolken piepen. De gids vertelde ons over enkele belangrijke koningen die zowel voor Groot Brittannië als voor Frankrijk van belang waren geweest: Willem de Veroveraar, Lodewijk XIV en Napoleon. Deze boeiende uitleg bracht ons tot aan de haven van Calais waar we de Ferry namen. Niet iedereen keek hier even hard naar uit, een grote variëteit aan middeltjes tegen zeeziekte passeerde de revue, gaande van een overdosis pilletjes tot speciale armbandjes. Eens ingescheept zochten vele een drankgelegenheid op voor een koffietje. Niet veel later werd er in de taxfree shop door velen een voorraad parfum ingeslagen. Maar niet alleen voor het goedkope parfum is een Ferry de moeite waard. Het uitzicht van op het dek was prachtig, en dankzij het heldere en zonnige weer konden we al snel Engeland zien liggen. Na een uur en een kwartier varen werden we beloond met een prachtig zicht op de White Cliffs of Dover. Eens van de boot stond er ons nog een busrit te wachten die ons naar Greenwich zou brengen.

Eerste stop op Engelse bodem: Greenwich. Deze plaats is vooral gekend voor de nulmeridiaan, die van de Noord- naar de Zuidpool loopt. Onder een stralende zon maakte we een wandeling door Greenwich Park dat ons voorbij de Meridian Building leidde. Hier loopt de nulmeridiaan en kan je met je ene been op het oostelijk halfrond en met je andere op het westelijke halfrond staan, dit moesten we natuurlijk eens proberen. Vanuit het park hadden we een mooi uitzicht op de Docklands en de Millenium Dome. Op de middag zat onze wandeling erop en hadden we even vrije tijd om iets te eten te vinden op een gezellig overdekt marktje. Er was een overvloed aan exotische lekkernijen en het was dan ook moeilijk kiezen.

Na het eten gingen we richting Thames, daar wachtte alweer een boot op ons om ons langs verscheidene bezienswaardigheden tot aan The House of Parliament te brengen. Van op de Thames hadden we een nog mooier uitzicht op de Docklands en kwamen we zo dichter bij het oude stadsgedeelte. We vaarden onder de Tower Bridge, langs de Tower of London, London Bridge, Shakespeare's Globe Theatre, London Eye, Big Ben, House of Parliament … Na het afstappen aan de House of Parliament kregen we nog even de tijd om van op de brug een paar mooie foto's te nemen van het House of Parliament en de Big Ben.

We zetten onze ontdekkingstocht verder te voet. Ann gidste ons langs Westminster Abbey en Downing Street, waar op nummer 10 de Britse Premier woont. De wandeling ging verder via de Horse Guard Parade waar elke dag om 16u de paarden worden gekeurd, zij moeten immers de Queen beschermen bij een aanval! Van daar ging het naar The Mall, de brede laan die naar Buckingham Palace gaat, om zo richting Picadilly te gaan. Daar kregen we een uurtje vrije tijd, voor velen kwam dit op een goed moment, want de kelen waren droog van het vele babbelen. Het ene groepje trok richting winkelstraat, andere gingen op een terrasje zitten en nog anderen hoopten op tea time bij de Queen maar kwamen van een kale kermis thuis.

Vervolgens weer de bus op om nog een rondrit te maken door het centrum van London. Zo reden we langs Covent Garden, het Waldorf Hotel, Saint Paul's Cathedral, en nog veel meer. Via de Tower Bridge lieten we London City achter ons om naar het hotel te rijden dat in één van de voorsteden van London gelegen was. Rond 18u kwamen we aan in het Croydon Park Hotel. Een mooi en luxueus hotel met alles erop en eraan. Na een verfrissende douche konden we genieten van een heerlijk avondmaal in buffetvorm. Met de buikjes goed gevuld, besloten enkelen hun gigantische bed, in Engeland slapen ze blijkbaar in een 3-persoonsbed, op te zoeken. Anderen zochten de bar op om bij een cocktail, glaasje wijn of biertje na te genieten van de voorbije dag.

Zondagmorgen stond in het hotel een uitgebreid ontbijt op ons te wachten met, zoals volgens Britse traditie, roerei, warme tomaat, bonen in tomatensaus, spek en worstjes. Een echt Engels ontbijt om de dag goed mee te beginnen. Maar voor diegene die het liever wat soberder hielden waren ook broodjes, croissants, vers fruit en yoghurt voorradig. Om 9 uur lieten we het hotel en Londen achter ons en reden we richting Kent voor een bezoek aan Leeds Castle.

Leeds Castle staat in Kent en niet in Leeds, zoals de naam doet vermoeden. Het is een verbastering van Ladies Castle, deze naam kreeg het omdat het kasteel voornamelijk bewoond werd door vrouwen. Wij hadden het voordeel dat we het kasteel konden bezoeken voor het publiek binnen mocht. De groep werd verdeeld over twee gidsen, een Nederlandstalige en een Engelstalige, die in makkelijk verstaanbaar Engels uitleg gaf. Vele kozen voor de Engelstalige gids omdat het stemgeluid van de Nederlandstalige gids te lachwekkend was. Het kasteel had een prachtige tuin met doolhof, maar door het slechte weer, Engeland zou Engeland niet zijn moest het niet regenen, konden we de tuin niet echt ontdekken. Het kasteel aan de andere kant was mooi. Er waren sporen van zowel het Tudor tijdperk, met onder andere beelden van Henry VIII en Elizabeth I, als van de laatste privé-eigenaar van het kasteel, Lady Baillie. Dit is wat een bezoek zeker de moeite waard maakt, je krijgt een visie van hoe het vroeger was en hoe het was tijdens het verblijf van Lady Baillie, rond de jaren 60. Na de rondleiding was er tijd voorzien om de tuin te bezoeken maar door de aanhoudende regen besloten velen al naar het restaurant, dat gelegen was op het domein, te gaan en iets te drinken. Anderen waren zo gefascineerd door de zwarte en witte zwanen dat ze er een ware vriendschapsband mee smeedde alvorens ze te fotograferen. Het middagmaal bestond uit Jacked Potatoes waarbij we twee toppings konden kiezen: bonen in tomatensaus, tonijnsla, kaas en chilli con carne. Na de maaltijd moesten we te voet terug naar de bus, we volgden een weggetje door het park van het kasteel. Het was, zelfs in de regen, prachtig.

Van uit Leeds Castle ging het naar Canterbury, waar we de mogelijkheid hadden om de kathedraal te bezoeken, vandaag kon dat gratis. Op zondag vinden er namelijk veel vieringen plaats en is de kerk geopend. Het weer zat ons echter niet mee, het regende pijpenstelen, maar dat hield ons niet tegen om toch naar de kathedraal te gaan. Door een viering met een koor konden we niet de hele kathedraal bewonderen maar wel een ruimte met een prachtig plafond en twee originele glasramen. Aan de ene kant werden belangrijke personen afgebeeld en aan de andere kant vond je op dezelfde plaats een gebeurtenis uit het leven van die persoon. Eenmaal uit de kathedraal stopte het met regenen, toeval?

Na de stop in Canterbury reden we richting Dover. Bij het eerste aanzicht van de Noordzee werd het al snel duidelijk dat deze onstuimiger was dan bij ons vertrek. Op de boot wachtte een typisch Britse maaltijd op ons: Fish and Chips. Door de wilde zee kregen sommigen toch nog last van zeeziekte en waren blij het vaste land te zien. De laatste ponden werden in de shop uitgegeven, de Franse kust en daarmee ook het einde van onze trip kwam in zicht.

Tot slot nog even dit: een dikke merci aan gids Ann, die ons doorheen Londen en Kent heeft geleid en ons weer een beetje slimmer heeft gemaakt met haar boeiende verhalen, en aan chauffeur Louis, die ons veilig doorheen het Engelse landschap voerde en ons veilig weer thuis bracht. Hopelijk hebben de andere leden evenveel van deze trip genoten als ik.