Verslag

3-Daagse reis Normandië

2013-09-18 19:20 door Kadee

DRIEDAAGSE REIS NORMANDIE 30.08 T/M 01.09.2013

Vrijdag 30 augustus.  Om 06.00 uur staan we te wachten met 45 deelnemers op de bus van Lauwers. Wegens een kleine vergetelheid van de gids komt de bus toe met een kleine vertraging van 20 minuten. Maar hij gaat het goedmaken met een extra rondje Calvados. Onze chauffeur is Bruno en Frank zal onze gids zijn. Al is het 's morgensvroeg nog frisjes toch is de zon al van de partij als we om 8.35 uur aankomen op de Aire d'Assevillers Ouest. Na het ontbijt vertrekken we om 09.25 uur. Wanneer we Amiens passeren vertelt Frank over deze stad waarvan het nieuwe gedeelte "lelijk" is en het oude mooi. Het voornaamste hier zijn de drijvende tuinen van groenten en bloemen. De speciale beleving hier is, dat men er per bootje kan tussenvaren.

Rond de klok van half twaalf komen we aan in Rouen. Deze stad van 400.000 inwoners, gelegen aan de monding van de Seine weet ons direct te bekoren. Gelegen aan de zee heeft ze zowel een binnen- als Zeehaven. Frank gidst ons doorheen de wirwar van straatjes en pleinen. We zien de typische gevels van de houten vakwerkhuizen. De Oude Marktplaats, het Gros-Horloge, de Note-Dame kathedraal met bezoek, het Justitiepaleis doen ons telkens in verwondering staan. Het is hier ook dat Jeanne d'Arc  op de brandstapel omgebracht werd. Enkelen hebben ook gezien dat er hier een rue Emile Verhaeren is. Het is hier in Rouen dat hij in het station overleed door op een rijdende trein te willen springen.

Om 13.00 uur nemen we onze lunch in het restaurant Les Maraîchers op de Vieille Marché. Het menu bestaat uit : tomaat mozarella, friet biefstuk en als afsluiter een aardbeientaartje. Om 14.55 uur vervolgen we onze tocht om rond 16.10 uur, direct na het oversteken van de “Pont de Normandie”, aan te komen in het gezellige toeristisch stadje Honfleur. Naast de vissershaven is er ook een populaire jachthaven en een rijk cultureel en historisch erfgoed. Een vrije wandeling laat ons kennismaken met de l'église Sainte Catherine en al het moois van het stadje, natuurlijk een terrasje aan de gezellige jachthaven mag niet ontbreken.

Zoals gebruikelijk is iedereen tijdig aanwezig, zodat we om 17.30 uur kunnen vertrekken naar het hotel, waar we om 18.45 uur toekomen. Dit rustige Ibis hotel is gelegen te Hérouville en telt 91 kamers. Om 19.30 uur wordt het eten voor ons opgediend in de voor ons speciaal voorziene vergaderzaal "Guillaume". Het menu start met een Quiche Lorraine, gevolgd door kalkoen, ratatouille met couscous. De dranken zijn zelf af te halen aan de bar. Na het eten wordt er nog duchtig nagepraat in de bar.

Zaterdag 31 augustus. Vanaf 07.15 uur schuift iedereen aan voor het uitgebreide ontbijtbuffet opgesteld in het restaurant. Om 08.45 uur vertrekken we naar ons eerste bezoek nl Memorial Pegasus. We zien er de brug de Bénouville die op spectaculaire wijze ingenomen is door soldaten die met 3 zweefvliegtuigen zijn toegekomen. Ook een zweefvliegtuig en andere militaire voertuigen zijn te bewonderen.

Om 10.00 uur bereiken we het Croix de Lorraine. Dit 18 meter hoge kruis is opgericht op de plaats waar Charles De Gaulle ontscheepte op 14 juni 1944 na zijn terugkeer uit Engeland. Aanwezig was ook de eerste minister van België Hubert Pierlot. Na dit vrij bezoek komen we om 10.45 uur toe aan het Landingsmuseum in Arromanches. We starten met een film, gesproken in het Nederlands, waarna een vrij bezoek aan dit museum. Ook kunnen we de restanten zien van de Britse kunstmatige haven die hier werd aangelegd, waarvan we in het museum meer info te zien en te horen kregen.

Eten doen we, ter plaatse, in "La Marine" met als menu : een visquiche, konijn met krielaardappelen en champignonsaus en als dessert : île flottant. Wie weet nog wat dat is?

Om 14.10 uur vertrekken we naar "La Pointe du Hoc". Tijdens de vrije wandeling maken we kennis met deze strategische verdedigingszone van de Duitsers. De talrijke kraters en stukgeschoten bunkers laten ons moeiteloos raden hoe zwaar de gevechten hier waren.

Om 15.45 uur vertrekken we om 15 minuten later toe te komen op de "la Ferme de la Sapinière". Hier spoelen we de gruwelen van de oorlog door met een proeverij van Cider, Pommeau en de wereldvermaarde Calvados.. Zowel "jonge" als vijf jaar oude Calvados krijgen we te proeven. Gelegenheid tot aankoop is er ook.

Om 16.25 uur vertrekken we naar Bayeux. Een 20 minuutjes later arriveren we er. Hier bezoeken we de Tapisserie en het tapijt van Bayeux met een audiogids in het Nederlands. Dit tapijt is een borduurwerk van 70 meter lang en 50 cm hoog. Het vertelt het verhaal van Willem de Veroveraar die vanuit Normandië Engeland binnenvalt en de slag bij Hastings in 1066. Het werd vermoedelijk vervaardigd in 1068.

Na dit bezoek kan er nog voor enkelen een korte wandeling of terrasbe-zoekje af, alvorens we om 18.35 uur hotelwaarts rijden, om er om 19.00 uur toe te komen.

Om 19.45 uur eten we terug in de vergaderzaal Guillaume wegens andere gasten in het hotel. Zelfbediening van drank is nu terug van toepassing. Het menu bestaat uit een schoteltje van salami, Normandische worst, paté, de hoofdschotel uit rijst, worteltjes en enkele erwtjes met kabeljauw, tot slot een appeltaart met caramelsaus. Erna volgt nog een gezellige babbel en napraten in de bar van het hotel.

Zondag 1 september. Ook vandaag staat het lekkere ontbijt vanaf 07.15 uur klaar in het restaurant. Het is al de laatste dag beseffen we. Na de gebruikelijke valiezen inpakken vertrekken we om 09.00 uur naar Utah Beach om hier om 10.00 uur aan te komen. Na een inleidende film worden we door een gids rondgeleid. Deze snel engelsprekende Fransman is al een attractie op zich. Met zijn deskundige uitleg weet hij menigeen te boeien tot 11.40 uur. Nadien hebben we nog een half uurtje om het museum en het nabijgelegen strand verder te ontdekken.

Wegens dubbele boeking van het restaurant dienen we uit te wijken. Frank heeft voor ons het restaurant "La Cotentine" van het hotel Sainte Mère geregeld. Toegekomen om 12.45 uur, vertrekken we hier terug om 13.55 uur na een overheerlijk menu genuttigd te hebben van een voorgerechtje van vlees, tomaat, eitjes met vissla. Het hoofdgerecht bestaat uit gegrilde zalm, puree en worteltjes, ook een kaasschoteltje mag niet ontbreken en afsluiten doen we met een rode bavaroistaart. Het eten was erg lekker en snel gebracht zodat we nauwelijks tijd verloren.

Van hieruit gaat het naar het nabijgelegen dorpsplein van Sainte-Mère-Eglise. Aan de kerk hangt een parachutistenpop. Dit is een gedenkteken voor de parachutisten en voor John Steele die met zijn parachute aan de toren bleef hangen. Daarbij is hij onder vuur genomen door de Duitsers en in zijn voet geraakt. Hij heeft het overleefd door zich dood te houden. Ook hebben we nog tijd voor een kort bezoekje aan de kerk waar ook een glasraam verwijst naar deze gebeurtenis.

Onze volgende stop is de Oesterkwekerij Ets Sébastien Lejeune te 12 Copalestre, 50310 Lestre. Gezeten op een overdekte aanhangwagen worden we door een tractor over het strand, tot zelfs in de zee gereden. Hier krijgen we een deskundige uitleg over het telen van oesters. Helaas is er nu een ziekte onder de oesters waardoor het rendement drastisch is gedaald. Gelukkig is er niemand zeeziek geworden zodat we kunnen genieten van een bordje fruits de mer bestaande uit kreukels, garnaal, roze garnaal, en de niet te versmaden oesters. Dit alles mooi geserveerd met sneetjes brood en witte wijn. Ook hier is er mogelijkheid tot aankopen.

En dan, is het helaas zo ver, om 16.25 uur vangen we de rit huiswaarts aan. We genieten van het landschap en rijden terug de Pont de Normandie over. Deze brug heeft een totale lengte van 2.143 meter, de langste in zijn soort in Europa. De bouwtijd bedroeg 7 jaar.

Om 18.50 uur houden we op de "Aire de Bolleville" een sanitaire stop terwijl Bruno hier zijn vijftien minuten verplichte rustpauze kan houden. Frank houdt zijn belofte en trakteert hier met een glaasje Calvados. Nadien zal hij ook nog eens rondgaan op de bus om een glaasje Eau de Vie te laten proeven. Toch wel heel sympathiek van onze gids hé.

Om de knorrende magen te vullen stoppen we om 21.05 uur aan de "Aire de Assevillers Est, de overkant van de heenrit. Vlug iets eten en een sanitair bezoekje zodat we hier vertrekken om 21.42 uur.

Bijna aangekomen geeft Aloïs en Frank nog een slot en bedankwoord. Wij danken hun ook voor de leerrijke en aangename uitstap. Het is juist  middernacht 00.00 uur als we stoppen op de stationsparking. Valiezen uitladen en iedereen keert tevreden huiswaarts. Uitkijkend naar de volgende activiteit : het bedankingsfeest voor de helpers Nationale Wandeldag, op 28 september in de Wateringe te Hingene. Ook niet-helpers zijn welkom.

Iedereen bedankt voor de leuke uitstap en graag tot een volgende.