Verslag

2-Daagse busreis Moezel

2016-10-18 11:44 door Kadee

Busreis naar de Moezel:

Op zaterdag 10 september werd een select gezelschap van onze club aan het station van Bornem verwacht voor een tweedaagse reis langs de boorden van de Moezel. Een select gezelschap omdat vele van onze leden verkozen om met de gemeente naar het Nationaal Park “De Biesbosch” en Dordrecht in Nederland en niet naar de Moezel te gaan.

De bus van Lauwers bleek dus ruim genoeg, te ruim zelfs want al bij aankomst aan het station was ze verkeerd gereden en moest er op het stationsplein gekeerd worden. Hierbij kon de chauffeur onze hulp goed gebruiken. We moesten nog even wachten op de gids, die was namelijk Bornem voorbijgereden en bleek aan het station van Puurs te staan.

Onder en stralende hemel konden we dan om 07:15 uur vertrekken, onze gids Robert verontschuldigde zich uitgebreid voor zijn laattijdige aankomst. Via de autosnelweg reden we tot in Wanlin waar we konden ontbijten en daarna verder naar Trier, onze eerste bezoekplaats. Onze gids loodste ons langs de verschillende bezienswaardigheden en gaf hierbij uitleg.

De stad Trier ligt op de rechteroever van de Moezel en telt 107.233 inwoners, waaronder veel Luxemburgse studenten. De Heilige Eucharius is de patroonheilige van de stad. De Romeinse monumenten, de Dom en de Onze-Lieve-Vrouwekerk zijn sinds 1986 geklasseerd als UNESCO werelderfgoed.

De opdracht tot de bouw van de stad werd gegeven door de Romeinse keizer Augustus in 16 v.Chr. De stad heette oorspronkelijk Augusta Treverorum en was bedoeld als hoofdstad van de Romeinse provincie Belgica Prima. Gedurende enige tijd was Trier de hoofdstad van het hele West-Romeinse Rijk.

Er zijn nog verschillende monumenten uit de Romeinse tijd, bv. de Basilica, de Keizerthermen, de Barbarathermen en het amfitheater. Ook uit latere perioden heeft Trier veel monumenten, waaronder de 11e- tot 18e-eeuwse Dom waarvan de bouw reeds in de 4e eeuw begon, en vele andere kerken. Door zijn rijke verleden en vanwege zijn mooie ligging in het Moezel dal is Trier een veel bezochte toeristenplaats geworden.

Trier is een centrum van wijnhandel en heeft een belangrijke functie als winkelcentrum voor een grote regio. Trier is ook bekend als geboorteplaats van Karl Marx. Als laatste bezochten we het bekendste historisch monument van de stad: de 2e-eeuwse Porta Nigra, de best bewaarde Romeinse stadspoort ten noorden van de Alpen. Het middagmaal in de Weinstube Zum Domstein liet zich goed smaken.

In de latere namiddag reden we naar Cochem waar het stadje bezocht werd en we wat vrije tijd kregen. Cochem is een uitgesproken toeristenstadje. De Reichsburg beheerst het stadsbeeld. De burcht werd rond 1020 gebouwd. Verder bezit Cochem nog oude stadspoorten, muurtorens, overblijfselen van stadsmuren, prachtige vakwerkhuizen, pittoreske straten en steegjes uit lang vervlogen tijden. Wegens tijdgebrek kon de burcht niet bezocht worden. De meesten verkozen dan ook om na een wandeling door het stadje iets te drinken op en terras want het was dorstig weer.

Daarna weer verder tot in Winningen naar ons hotel Moselblick. Iedereen was verbaasd over de omvang van de kamers en de bedden. Er waren koppels die mekaar gedurende de nacht niet terugvonden in deze enorme bedden. Het avondmaal bestond uit een koud en een warm buffet en iedereen kon zich bedienen zoveel men wou. Nog een paar glazen op het terras aan de oever van de Moezel en we konden onze kamers opzoeken.

Na het lekkere ontbijtbuffet de tweede dag rijden we tot in Bruttig Fankel waar we verwacht worden in het Ferienweingut Hess-Becker. Onze gids had nog nooit deze wijnboer bezocht zodat we hem moesten helpen om de ingang te vinden. We kregen een grondige uitleg over het ontstaan van de wijnvelden en een wijnproef van 6 verschillende wijnen. Dit bezoek duurt van 09.30 uur tot 11.30 uur. Gelukkig hadden we een stevig ontbijt achter de kiezen, zo ’s morgens vroeg aan de wijn durft al eens verkeerd vallen. Na enkele glazen begon de sfeer er al goed in te komen. Zelfs onze gids wist na de wijnproeverij onze bus niet meer staan. Gelukkig bleek de man van de wijngaard die zelf minstens evenveel glazen gedronken had onze bus naar de ingang te loodsen om de gekochte wijn in te laden.

Na de wijnproeverij rijden we weer tot in Cochem om de boot te nemen om 12.00 uur en varen tot in Beilstein waar we toekomen om 13.00 uur. Het romantische Beilstein geniet van een mooie ligging aan een bocht op de rechteroever van de Moezel. Het toeristisch dorpje dat om zijn rust ook wel de bijnaam “Doornroosje van de Moezel” kreeg, herbergt naast bezienswaardige vakwerkhuizen en een mooie marktplaats ook wijnkelders, een 1000 jaar oude burchtruïne en een indrukwekkend karmelietenklooster. In Beilstein gebruikten we een uitstekend middagmaal in Hotel-Restaurant Gute Quelle.

Onze bus stond even buiten Beilstein geparkeerd en we stegen in om via Daun naar Prüm te rijden. Daar hadden we nog kort vrije tijd voor eventueel bezoek aan de abdijkerk en vrije tijd om iets te drinken. We rijden doorheen de echte vulkaan Eifel naar St. Vith waar we de autobaan via Luik terugnemen naar onze vertrekplaats. Onderweg werden we nog vergast op gekende Vlaamse meezingers gebracht door onze gids Robert. Hij en onze chauffeur prezen ons voor de hechte band onder de deelnemers aan deze reis. Rond 21:15 uur kwamen we weer veilig in Bornem aan.